Politeizm: Birden Fazla Tanrı Var Mı?
Selam okuyucu! Bu sefer gündem dışı bir konuyla karşına geldim. Ne yazsam ne
yazsam diye düşünürken şöyle felsefesi ağır, altyapı isteyen bir mevzu
hakkında yazayım dedim. O yüzden şimdiden söyleyeyim okurken metnin dili ağır
gelebilir veya kafanda onlarca soruyla başbaşa kalabilirsin ama benden
tavsiyesi dili boşverip sıkılmadan okumaya çalış, kafandaki soruları da
soruver bir zahmet. Zira bir DM kadar uzağındayım. Bunları yaptıktan sonra
kafandaki kuşkuların bir nebze de olsa giderileceğini düşünüyorum. Ek olarak,
bu ufak girizgâha son verip, felsefi sığlığa geçiş yapmadan önce şimdiden
kafanda oluşan o ilk soruya cevap vereyim. "Fotoğraf yazıyla ne alaka?" El-
Cevap, hiçbir alakası yok. Sadece bazen kendimi Atakan kadar realist ve bıkmış
hissediyorum, sanırım o yüzden koydum.
Şimdi yazarken can sıkıntımı gidereceğim bu derin konuya girme vakti, keyifli
okumalar...
Giriş
Günümüzde ateist, deist ve bazı müslümanların başını çektiği kişilerin sorduğu
sorulardan biridir "Birden fazla Tanrı olabilir mi?" sorusu. Bu soruya çeşitli
açılardan yaklaşmak mümkün olmakla birlikte, birden fazla tanrının olduğu
varsayılan inançlara isim olarak verilen politeizm kavramını da incelemek
faydalı olacaktır. Fakat, metne birden fazla tanrının bulunduğu politeizm
kavramıyla başlamak metni daha iyi kavrama noktasında yararlı olmakla
birlikte, aslında metnin ana temasını içermemektedir. Zira burada
değerlendirilecek husus salt bir politeizm inancı değildir. Bu metinde, Tek
tanrı (monoteist) inancının, birden fazla Tanrının bulunduğu (politeist)
inançtan neden daha mantıklı olduğuna dair bir delillendirme söz konusu
olacaktır.
Politeizm
Çoktanrıcılık ya da Politeizm, sözlük anlamıyla birden
çok tanrıya inanmak, tapınmak manalarına gelmektedir. Bununla birlikte eski
toplumların birçoğunun politeist olduğunu belirterek şuna dikkat edilmelidir
ki, Politeizm düşünce biçiminde birçok tanrıya tapınma, her şeyi bilen ve her
şeyden güçlü bir ilahi varlığa inancı da içerebilmektedir. Nitekim çoğu
politeistik dinde, panteonun başında, her şeyden ve diğer tanrılar da dahil
herkesten güçlü ve bilge bir baş tanrı figürü zaten bulunmaktadır (bknz:
Zeus).
Politeistik inanç sistemlerinde, tanrılar bireysel yetenek, ihtiyaç,
hikâye, arzu ve özelliklere sahip karmaşık kişilikler olarak ortaya çıkar.
Çoğu zaman bu tanrılar sınırsız güç ve bilgiye sahip değildir, bunun yerine,
insan benzeri kişisel özelliklere sahip, ek olarak bazı bireysel doğaüstü güç,
yetenek ve bilgiye sahip olarak tasvir edilirler.
Sonuç olarak, politeist inanç sistemlerinin günümüzde kafamızda şekillenen
Tanrı figürlerini ne kadar temsil ettiği tartışılır. Zira bir Tanrıda
bulunması gereken mutlak güç ve iradenin bütün politeist inançlarda
sınırlandığını görürüz. Bu inanç sistemleri benim için hem felsefi hem de
rasyonel açıdan hatalıdır.
Birden Fazla Tanrı Olabilir mi?
Bu soruya yanıt olarak 4 argümanı öne sürmenin yeterli olacağı kanaatindeyim.
1-) Evrenin Yönetimi ve Kontrolünde Teklik Argümanı
2-) Ortak Mesaj Argümanı
3-) Tanrı Konumunda Ortaklığın Reddedilmesi Argümanı
4-) Tanrının Mutlak Güçlü olması Argümanı
a) Evrenin Yönetimi ve Kontrolünde Teklik Argümanı
Evrende iki veya daha fazla güç olsaydı, dünyada apaçık bir kaos ve kargaşa
olabileceğini söylemek yersiz olmayacaktır. Dolayısıyla, evrende fizik
kanunlarıyla gözlemleyebileceğimiz birlik, yani bu evrende bir düzen olması
(evrende kaos olduğu iddiasını tutarsız buluyorum), sadece tek bir tanrının
var olduğunu gösterir.
b) Ortak Mesaj Argümanı
Eğer bir tanrının varlığı söz konusu ise tanrının varlığından haberdar
edecek bir elçinin/peygamberin de olması şarttır. Aksi halde tanrının
yaratma amacına dair bir şey söylenemez. Bu durumu göz önünde
bulundurulduğunda söylenebilir ki, eğer birden fazla tanrı var ise diğer
tanrılar da insanlara rehberlik etmesi için peygamberler göndermek
zorundadır. Ancak böyle bir şeyin günümüzde gerçekleşmediği bariz ortadadır.
Yani diğer tanrıların gönderdiği peygamberlerin olmaması onların (diğer
tanrıların) var olmadığını gösterir.
Ek olarak, bu argümana "ya tanrılar mesajda birlik içinde olup elçiler
konusunda da ittifak ettiyse" şeklinde eleştiriler gelebilir. Bu
eleştirinin, dolayısıyla bir tanrının ittifaka muhtaç olması fikrinin neden
mantıksız olduğuna dair detayı ekstra bölümünde vereceğim.
c) Tanrı Konumunda Ortaklığın Reddedilmesi Argümanı
Tanrı'nın özü sınırsız ve aşkındır ve tüm mükemmelliklere sahiptir.
Dolayısıyla, Tanrı sıfatları ile, yani kudreti, ilmi ve iradesi ile her yeri
kuşatmıştır; fakat zatı itibariyle hiç bir şeyin içerisinde değildir.
Sınırları olmadığı ve varoluştaki mutlaklığı nedeniyle, hem özünde
kendisiyle bir şeyler paylaşan hem de onları kendisinden ayıran bir eşi veya
ortağı olamaz. Tanrının sıfatları gereği başka bir tanrıya yer kalmaz (bknz:
bir sonraki argüman)
d) Tanrının Mutlak Güçlü olması Argümanı
Tanrı fikri, yapısı gereği mutlak güçlü niteliğiyle bilinmek zorundadır. Şu
sorulabilir, Mutlak güçlüden ne kastediyorum? Güç kavramını veya gücü
yaratan, her şeye kadir olan manasında kullanıyorum tabiki. Böylece şu
anlaşılabilir; mutlak güçlü olup her şeye kadir olan varlığın hiçbir şeye
ihtiyacı da yoktur. O halde, o aynı zamanda mutlak bir varlıktır. Yani
sonsuzdur. Dolayısıyla sonsuz olan bir şeyin varlığını sınırlayacak bir
şeyden de söz edilemeyecektir. Tanrı, bu argümana göre yapısı gereği mutlak
güçlüdür ve gücüne hiçbir şeyi ortak etmeyecektir. Zira sonsuzda ortaklık
söz konusu olmaz. Biz bunu aslında matematikten de biliriz. Sonsuz + Sonsuz
= Sonsuz.
Bu dört argüman neden bir tanrının gereklilik, çok tanrının mantıksızlık
olduğunu yeterince açıklar niteliktedir, fakat ekstra bölümü ile bu
argümanların daha da fazla pekişeceğine inanıyorum.
Ekstra
Eğer birden fazla Tanrı varsa ve bu tanrılardan biri bir şey istiyor, diğeri
de başka bir şey istiyorsa şu üç ihtimalden biri meydana gelecektir:
- Ya her iki ilâhın da dilediği olacaktır.
- Ya her iki ilâhın dilediği de olmayacaktır.
- Yahut da ilâhlardan birinin istediği olacak, diğerininki olmayacaktır.
1-) İki ilâhın istediği iki zıt şey var olamaz. Zira aynı anda iki
farklı şeyin vuku bulması aklen mümkün değildir.
2-) İki ilâhın da dilediği olmuyorsa ikisi de ilah değildir, zira
istediklerini gerçekleştirmekten aciz olan ilahlarda mutlak güçten
bahsedilemez. Eğer bir ilah mutlak güç sahibi değilse gücü de yaratmamıştır ve
güç ilahları sınırlandırıyorsa söz konusu ilahlar yine ilahlık statüsünü
kaybedeceklerdir.
3-) Birinin istediği oluyor ve diğerininki olmuyorsa, bunlardan
sadece biri ilahtır, dolayısıyla diğeri ilah değildir ve bu durum yine bize
tek tanrının varlığını gösterir.
Daha iyi anlaşılması için şöyle bir somutlaştırmaya da gidebiliriz: Evreni
birden fazla tanrı yarattı ise,
karşımıza iki ihtimal çıkar.
- Ya bu ilahlar kendi başına evren yaratmaya kadir değildirler, birbirlerine
muhtaçtırlar.
- Ya da kendi başlarına evren yaratmaya kadirdirler, birbirlerine ihtiyaçları
yoktur.
Eğer söz konusu tanrılar, evreni yaratmak için birbirlerine muhtaç ise hiçbiri
tanrı değildir, çünkü acizdirler (bu aynı zamanda ortak mesaj argümanında
yöneltilebilecek eleştiriye cevap niteliğindedir). Eğer bu tanrılar, evreni
kendi başlarına yaratma gücüne sahiplerse; bir diğer tanrıya ihtiyaç yoktur.
Kendisine lüzum ve ihtiyaç olmayan şey de Tanrı olamaz. Dolayısıyla yine,
aklen tek bir tanrının varolması gerekmektedir.
Sonuç
Bu yazıda ateizme veya herhangi bir düşünceye cevap verilmemiştir. Daha çok
müslüman bir bakış açısıyla "birden fazla tanrı olamaz" iddiası
temellendirilmiştir. Birden fazla tanrının varolma ihtimali çürütüldüğüne ve
tek bir tanrının varolmasının rasyonel olduğu felsefi açıdan ispatlandığına
göre bir sonraki soru "bir tanrı var mı" sorusu olacaktır ve bu soru
temellendirilmeye çalışılmalıdır. Belki günün birinde bu konuyla da alakalı
bir şeyler yazarım ama piyasada güzel kaynaklar varken Tanrın Varlığının
Delillendirilmesi konusuna girermiyim pek sanmıyorum. Hatta bir kitap önersem
iyi olacak. (Bknz: Allah'ın Varlığının 12 Delili, CANER TASLAMAN)
Çağatay Çağlayan
Yorumlar
Yorum Gönder